اغلب اوقات صفحات فرود اولین برخورد کاربر با سایت را شکل میدهند. ازآنجاکه ظاهر جذاب همیشه در اولین برخورد مهم است، به همین خاطر یک صفحه فرود باید ازنظر طراحی و گرافیکی آنچنان جذاب باشد که مخاطب را برای دنبال کردن سایت ترغیب کند. لندینگ پیج همان نقطهی آشنایی کاربر با سایت است.
نقطهای که ممکن است باعث ادامه ارتباط کاربر با سایت شود یا نشود. به همین دلیل است که صفحه فرود نقش تعیینکنندهای دارد. با همین توضیحات اندک هم میتوان دریافت که لندینگ پیج ها اهمیت بسیاری در عرصهی وب دارند.
صفحه فرود (Landing page)
به طور کلی هر صفحهای که کاربر از طریق آن وارد سایت شود بهعنوان صفحه فرود یا دروازهی ورود کاربر به سایت شناخته میشود. بهعلاوه اگر کاربر از طریق صفحهای که موتورهای جستجو در اختیارش قرار میدهند به سایتتان وارد شود در این صورت این صفحه نیز میتواند یک لندینگ پیج برای سایتتان باشد.
اگر در ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، به قسمت behavior توجه کنید، بخشی به نام لندینگ پیج را خواهید دید. این بخش به شما نشان میدهد کدام صفحه از سایت از گوگل ورودی مستقیم میگیرد.با این وجود اگر بخواهیم بهطور تخصصی این مفهوم را بررسی کنیم باید گوییم که یک صفحه فرود واقعی با هدف خاصی طراحی میشود. زیرا هر صفحه قدیمیای که کاربر بتواند از طریق آن در سایتتان فرود بیاید، الزاما یک صفحه فرود بهحساب نمیآید. بنابراین تعریف زیر میتواند مفهوم دقیقتری از لندینگ پیج ارائه کند:
«صفحه فرود یک صفحه ساده و مجزا در سایتتان است که آن را با هدف خاصی مانند جذب کاربر یا یک تبدیل (Conversion) طراحی میکنید.»
به یاد داشته باشید که تمامی لندینگ پیجها، صفحهای از وب هستند اما هر صفحه وب یک صفحه فرود به شمار نمیآید. زیرا هر صفحه فرودی دو ویژگی متمایز دارد:
- دارای یک فرم مشخص است.
- با هدف کسب اطلاعات از مشتری یا مخاطب، طراحی شده است.
به صفحه فرود، صفحه هدف هم میگویند چراکه با هدف افزایش بازدید از سایت و در سایتهای دیجیتال مارکتینگ با هدف افزایش میزان فروش طراحی میشود. به همین دلیل است که طراحی این صفحات اهمیت زیادی دارد زیرا یک طراحی کاربرپسندتر میتواند شما را به میزان قابل توجهی به هدفتان نزدیک کنید.
هدف از ایجاد لندینگ پیج چیست؟
همانطور که گفته شد ممکن است صفحات فرود با اهداف مختلفی طراحی شوند. این اهداف میتواند به شکلهای مختلفی که در ادامه آورده شده، توسط صفحه فرود محقق شود:
1- دریافت اطلاعاتِ مشتری و ایجاد ارتباط
اگر صفحه فرود سایت را با هدف تبلیغات اینترنتی طراحی کردهاید، میتوانید با ارائه یک فرم به کاربر، از او بخواهید تا با واردکردن ایمیلش مقاله یا خبرنامه سایت را دریافت کند. به این وسیله لیستی از ایمیل کاربران در اختیار خواهید داشت. این لیست امکان ارسال تبلیغات ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) را برایتان فراهم میکند. راهی مطمئن که به معرفی محصول یا خدماتتان کمک میکند و میتواند بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل کند.
2- معرفی مستقیم محصول یا خدمات
شما از صفحه فرود وبسایتتان میتوانید برای عرضه مستقیم محصولتان استفاده کنید. به این صورت که محصول یا خدماتتان را به بازدیدکننده معرفی میکنید و آنها در صورت تمایل از شما خرید خواهند کرد. البته بهتر است که از روشهای غیرمستقیم و هوشمندانه در جهت معرفی بهره ببرید.
برای مثال میتوانید یک مقاله مفید و کاربردی درباره محصولتان بنویسید و در پایان مقاله به معرفی و تبلیغ محصول بپردازید. شما میتوانید برای جلب مشتری بیشتر و افزایش فروش صفحات فرودتان را در شبکههای اجتماعی و سایتهای مختلف تبلیغ کنید.
3- برقراری ارتباط
این نوع لندینگ پیجها که به آنها Click-through نیز گفته میشود یکی از اصول پیشرفتهی بازاریابی به شمار میآید. صفحاتی که همزمان هر دو هدف «فروش مستقیم» و «ایجاد ارتباط» را دنبال میکنند. همانطور که از نام این نوع صفحات مشخص است از طریق کلیکهای مداوم، بازدیدکنندگان را در سایت نگه میدارند و او را به سمت خرید هدایت میکنند.
تاثیرگذاری این استراتژی به این دلیل است که بازدیدکننده معمولا با اولین ورود به صفحه خرید الزاما آماده خرید نیست اما این کلیک کردنها سبب آشنایی بیشتر او با محصول میشود و درنهایت باعث میشود فرد تصمیم به خرید بگیرد.
برای ساخت صفحات فرود به چه نکاتی باید توجه کرد؟
برای ساخت یک صفحه فرود استاندارد باید به جنبههای مختلفی توجه داشته باشید. زیرا این صفحه قرار است با یک کلیک کاربر، شما را به هدفتان برساند. بنابراین با در نظر گرفتن چند نکته میتوانید یک لندینگ پیج ایدهآل طراحی کنید.
عنوان جذابی برای صفحهتان انتخاب کنید. عنوانی که طولانی نباشد و کاربر بهسرعت متوجه شود که شما قرار است چه محصول یا سرویسی ارائه کنید.زیرعنوانی انتخاب کنید که برای کاربر قانعکننده باشد. یک عنوان جالب، توجه کاربر را در لحظه جلب میکند اما یک زیرعنوان جذاب باعث میشود کاربر در سایت بماند و برای مطالعه درباره محصولتان وقت بگذارد.
از تصاویر یا ویدئوهای جذاب، گویا و باکیفیت استفاده کنید. تصاویر به کاربر کمک میکند که از محصول یا سرویستان شناخت بهتری پیدا کند. جالب است بدانید که محتوای بصری نسبت به محتوای متنی تاثیر بیشتری بر بازدیدکنندگان سایت دارد.از توضیحات تکمیلی غافل نشوید.
از توضیحات روشن و شفافی در صفحه فرودتان استفاده کنید تا به کاربر کمک کند بتواند اطلاعات مناسبی درباره محصول یا سرویس موردنظر به دست آورد.حتما در صفحه فرود به کاربر یادآوری کنید که قرار است با پذیرش پیشنهادتان چه سودی کسب کند. با گفتن از مزیتها او را ترغیب کنید تا باکمال میل از شما خرید کند.
به کاربر بگویید که قرار است با محصول یا خدماتتان چه مشکلی را از سر راهش بردارید و یا چه لذتی را برایش فراهم کنید.برای ارتباط با مخاطبانتان راههای ارتباطی مختلفی در صفحه فرود مانند شماره تلفن، ایمیل، چت آنلاین و... در نظر بگیرید. این کار به شما اعتبار میدهد.
بههیچوجه از متنهای رنگی و تبلیغات چشمکزن که چشم بیننده را اذیت میکند، استفاده نکنید.در طراحی صفحه فرود باید به روانشناسی رنگها توجه ویژهای داشته باشید:
چهار نکته مهم جهت بهتر شدن صفحات فرود سایت شما
۱- همیشه واضح و شفاف صحبت کنیم، یک پیام رسا که ادای مطلب را به عهده دارد بسازیم و کمپین خود را با آن شروع کنیم
در همه تبلیغاتی که میخواهید انجام دهید تا کاربر را به سمت مقصد نهایی هدایت کنید باید با جمله ایی یکسان و دارای یک مفهوم این عمل را انجام دهید مثلا اگر کمپین تبلیغاتی شما مرتبط با یلدای شگفت انگیز و خرید ویژه است باید این نکته را در تمامی تبلیغات آنلاین رعایت کرد.
دکمه فراخوان ( CTA)
دکمه فراخوان خود را خوب طراحی کنید جوری که با تبلیغتان کاملا مرتبط باشد.
به همین خاطر باید وقت و دقت کافی صرف کنید و مطمئن شوید دکمه فراخوان صفحه فرودتان در نگاه اول قابل تشخیص است و کاربر را به کاری که مد نظرتان است، تشویق میکند.
برای اینکه دکمه فراخوان شما شانس کلیک خوردن را داشته باشد بهتر است به نکات زیر دقت کنید:
- دکمه را در بهترین مکان موقعیتی از لحاظ دیداری قراردهید
- از رنگ بندی قابل توجه و متمایز استفاده کنید
- از کلمات تشویقی استفاده کنید
۲- همیشه نوآوری و جدید بودن برای فرود مخاطب شانس بیشتری را دارا است
می دانید که مخاطبان از تکرار متنفر هستند و صفحات فرودی که یکسان طراحی می شود و رونوشت برداری شده است برای کاربران اینترنتی اصلا جذابیت ندارد وبرای هر صفحه فرودتان لطفا محتوای جدید و خلاقانه طراحی کنید.
3- نقطه تمایز را مشخص کنید
همان گونه که میدانیم تبلیغ یعنی اغراق و گاهی باید مسائل را جذابانه در ذهن مخاطب جا بیندازیم گاهی اوقات باید در تبلیغات آنلاین، کمی اغراق کرد. به مشتریان بالقوهتان بگویید چرا بینظیر هستید و چرا آنها باید شما را به رقبایتان ترجیح بدهند. برای مخاطب خود مشخص کنید چه تفاوت هایی دارید و چرا پیشنهاد می کنید که شما را انتخاب کنند.
۴- از فرکانس های اعتماد سازی استفاده کنید
فضای مجازی وآنلاین فضایی است که در نهایت و غایت آن اعتماد کمی بین کاربر و وب سایت مورد نظر برقرار است زیرا این ارتباط پایه چهره به چهره را ندارد و ممکن است حسی نامطمئن در کاربر برقرار شود و ما به عنوان فردی که در پشت این وب سایت نشسته ایم باید کاری کنیم که این اعتماد افزایش یابد تا کاربر با برقرار کردن یک رابطه احساسی در عین حال امن و مطمئن و موازی و هم راستا با یک سری از موارد اصولی در صفحه فرود شما بماند و ماندن او سبب رسیدن به هدف شود.
دو روش عمده در این اعتماد سازی شفاف سازی یکسری از امور است که مهم ترین آن عبارت اند از :
- ارائه دادن اطلاعات تماسی دقیق از مجموعه و وب سایت
- ارائه گواهی نامه های حسن انجام کار و قرار دادن نظریات مشتریان سابق
- بهینه سازی صفحات فرود
راهکارهای بالا بردن نرخ تبدیل صفحات فرود
عوامل زیادی هستند که در موفقیت یک صفحه فرود نقش دارند، در ادامه برخی از عناصر اساسی صفحه فرود را عنوان میکنیم:
1- عنوانی گیرا و جذاب برای صفحه فرود
هنگامیکه شخصی به صفحه فرود شما میآید، تنها چند ثانیه زمان دارید تا قبل از اینکه بر روی دکمه بازگشت کلیک کند، او را متقاعد کنید در آنجا بماند. عنوان جایی است که مسیر نرخ تبدیل شما از آنجا شروع میشود، عنوان باید توجه مشتری شما را جلب کند و در واقع درک موضوع، ارتباط مستقیمی با عنوان اصلی دارد. بنابراین عنوان باید به بازدید کننده توضیح دهد که به عنوان مثال محصول مورد نظر دقیقا چه چیزی میباشد. یک عنوان باید به صورت زیر باشد:
- منحصر به فرد و گیرا: به عنوانهای خبری در روزنامهها توجه کنید و ببینید که آنها طوری طراحی شدهاند که باعث جلب توجه نگاه شما میشوند.
- کوتاه و شیرین: هرگز برای نوشتن عنوان از کلمات زیاد استفاده نکنید، عنوان شما باید کوتاه، مشخص و پر انرژی باشد.
2- زیر عنوان متقاعد کننده و توضیحات تکمیلی
اکنون که شما توجه مشتریان خود را با یک عنوان مهیج و گیرا جلب کردهاید، وقت آن است تا توضیح بیشتری به مخاطب دهید و او را ترغیب کنید که بقیه اطلاعات را بخواند. زیر عنوان یا عنوان فرعی شما باید گامی جلوتر از عنوان پیش ببرد. بیشتر اوقات زیر عنوان در پایین عنوان اصلی قرار میگیرد و اندکی توضیحات بیشتری میدهد.
توضیحات تکمیلی که میدهید متن آن باید حاوی اطلاعاتی باشد که کاربر میخواهد نه اینکه متن اینقدر طولانی باشد که کاربر به دنبال موضوع سؤال خود بگردد. البته گاهی اوقات، عنوان، زیر عنوان و تصاویر میتوانند نقش توضیحات تکمیلی را داشته باشند و نیازی به جدا نوشتن آن نیست. عنوان فرعی و توضیحات شما باید:
- صریح و مختصر باشد: عنوان فرعی (header) شما میتواند طولانی تر از عنوان شما باشد و توضیحات شما میتواند هنوز بلندتر هم باشد؛
- سودمندی: فقط به مشتریان خود اطلاع ندهید که چه کاری میتوانید انجام دهید، بگذارید آنها بدانند که چه منافعی برای آنها دارد؛
- محتوای جایگزین را در نظر بگیرید: اگر نگران هستید که نمیتوانید توضیحات خود را در چند خط بیان کنید، سعی کنید از یک ویدئو استفاده کنید. شرکتهایی که از ویدئو در صفحه فرود خود استفاده میکنند،86% نرخ تبدیل آنها افزایش مییابد.
3- ایجاد فرم
در حالی که برخی صفحات فرود شامل لینکی به صفحه تماس یا یک دکمه انجام دادن عملی هستند، برخی از نمونههای بهترین صفحه فرود به شما این امکان را میدهند که جزئیاتی در مورد خود را به طور سریع برای آنچه که آنها ارائه میدهند وارد کنید. هدف این نوع صفحات فرود جمع آوری اطلاعات بازدیدکنندگان است تا بتوانند از اطلاعات تماس یا هر گونه اطلاعات دیگر برای ارتباط بیشتر و ب رآورد شدن انتظارات شما استفاده کنند.
همچنین صفحه دریافت اطلاعات بازدید کننده باید دارای مزایای تبدیل باشد و نیز دارای یک پیشنهاد با ارزش برای افزایش این تبدیلها باشد. اما در نظر داشته باشید تنها اطلاعاتی را که نیاز دارید قرار دهید، هیچ چیز خسته کنندهتر از یک فرم طولانی با گزینههای غیرضروری برای پر کردن نیست. هنگامی که فرمی را طراحی میکنید به یاد داشته باشید:
- کوتاه باشد: فرمهایی بین 3 تا 5 فیلد میتواند 20% نرخ تبدیل داشته باشد اما فرمهایی که دارای 6 فیلد هستند 15% نرخ تبدیل دارند.
- از سؤالات شخصی اجتناب کنید: افراد خیلی دوست ندارند اطلاعات زیادی در مورد خودشان بدهند، برای مثال نرخ تبدیل در صفحاتی بالاتر است که سن مشتریان را سؤال نمیکنند.
- استفاده از آن را آسان کنید: مطمئن شوید که مشتریان شما میتوانند با استفاده از منوهایی که کلیک بر روی آنها آسان است بر روی دسکتاپ، تبلت یا موبایل به فرم صفحه فرود شما دسترسی یابند.
4- مزایا یا پیشنهادات ارزشمند
گاهی اوقات میتوانید مزایا یا پیشنهادات منحصر به فردی را در بخش توضیحات صفحه فرود خود قرار دهید. برای بیشتر دیدن ویژگی یا مزایای خاص، آنها را با لیست اعداد، نقطهگذاری و غیره نمایش دهید. به یاد داشته باشید بیشتر صفحات فرود با نرخ بالا همیشه به سوال اینکه چه فایدهای برای کاربر دارد پاسخ میدهند. این بهترین شانس است تا محصولات خود را بفروشید. بنابراین:
از رسانههای مختلف استفاده کنید تا بتوانید مشتریان خود را افزایش دهید؛ به جای لیست کردن مزیتهای آنچه که ارائه میدهید، سعی کنید با استفاده از ویدئو، تصاویر و نمودارها با مخاطبان خود تعامل و ارتباط برقرار کنید.
بر روی منافع آن برای کاربران تمرکز کنید؛ به جای اینکه فقط در مورد شرکت خود صحبت کنید، اجازه دهید مشتریان با آمار و ارقام آنچه را که میخواهید در مورد شما بدانند. برای مثال، به جای آنکه بگویید میزان موفقیت ما 98% است، بگویید شما میتوانید از میزان موفقیت 98% لذت ببرید.
پیمایش (اسکرول کردن) را به کمترین حد ممکن برسانید؛ داشتن چیزهای زیادی برای ارائه خیلی خوب است، اما به یاد داشته باشید که مشتریان شما دوست ندارند برای رسیدن به Call To Action یا فرم اسکرول زیادی کنند. در ادامه تصویر از سایتی است که صفحه فرود آن دارای سه مزیت مجزا برای کاربر است و شامل تصاویر، توضیحات و یک call to action فوری در کنار آنهاست. این یک روش عالی است تا مطمئن شوید که شما توجه مخاطبان خود را جلب میکنید.
5- Call to Action قوی
در نهایت، آخرین چیزی که نیاز دارید این است که مشتریان خود را ترغیب کنید تا کاری را انجام دهند. بنابراین CTA جزئی جدا نشدنی از صفحات فرود هستند. اگر میخواهید آنها با شما تماس بگیرند، شماره تلفن خود را همراه با فونت جذاب و درشت بگذارید و دکمه« Call Now یا تماس» را قرار دهید. اگر میخواهید از مشتریان خود آدرس ایمیل بگیرید فرمی را برای آنها ایجاد کنید و دکمهای که میگوید « Start Today یا شروع کنید» را بگذارید. صفحه فرود میتواند با یک Call to Action خوب پایان یابد. چند قاعدهای که باید دنبال کنید عبارتند از:
از رنگهای متضاد استفاده کنید تا دکمه Call to Action براحتی دیده شود: این دکمه یا متن باید توجه کاربر را بیش از هر چیز دیگری بر روی صفحه جلب کند.مطمئن شوید که رونوشت قانع کننده است: ارزش آن را حفظ کنید و از کلماتی مانند Submit یا ارسال استفاده نکنید.
مشتریان دوست ندارند که به آنها اینگونه متنقل شود که شما آنها را کنترل میکنید.از یک دکمه استفاده کنید؛ مشتریان آموزش دیده انتظار دارند تا یک دکمه بر روی صفحه فرود داشته باشند. به این دلیل که استفاده از آن آسان است و همچنین بر روی دستگاههای موبایل هم کار میکند.طراحی یک صفحه فرود خوب نباید یک کار مشکلی باشد،
بلکه به زمان، توجه و تحقیق نیاز دارد. نکات بالا را دنبال کنید و به خاطر بسپارید که به طور مکرر صفحات خود را بررسی کنید تا متوجه شوید چه عناصری نرخ تبدیل بالاتری را دارند. هر چه بیشتر در مورد مشتریان خود بدانید و متوجه شوید که نحوه پاسخگویی آنها به فرمهای مختلف، CTA و غیره چگونه میباشد، صفحه فرود مؤثرتری خواهید داشت.
و در آخر...
با توجه به مطالبی که در این مقاله ذکر شد میتوان دریافت که صفحه فرود بر جذب کاربر و همراهیاش با سایت تاثیر بسزایی دارد. تاثیری که با در نظر گرفتن نکتههای کلیدی و توجه به جذابیت محتوای صفحه فرود، میتواند شما را به هدفتان برساند. شما میتوانید با مشاهده انواع صفحههای فرود موجود در سایتهای داخلی و خارجی، برای طراحی صفحه فرود وبسایتتان ایده بگیرید. همچنین با ایجاد بنرهای تبلیغاتی میتوانید از سایتهای مختلف ورودی دریافت کنید.
روش های زیادی برای ایجاد یک صفحه فرود مناسب وجود دارد، از جمله این روش ها دادن پیشنهاد ویژه به کاربر و هدیه ای خاص برای مخاطبین سایت است. اینفوگرافیک بسیار زیبایی در سایت infographic.ir در این زمینه منتشر شده است که امیدواریم استفاده لازم را از آن ببرید. در این تصویر 25 نکته در زمینه داشتن یک صفحه فرود بهینه در سایت شما آموزش داده شده است.
نظر دهید
ایمیل شما منتشر نخواهد شد *