بدلیل گسترش روز افزون اینترنت ، بسیاری از وب سایت ها و شرکت ها علاقه دارند مطالب و خدماتی که ارائه می دهند از طرف افراد خارجی که زبان فارسی نمی دانند نیز قابل خواندن و استفاده باشد.این شرکت ها که معمولا دارای شرکای بین المللی بوده و در بازار جهانی حضور دارند نیاز دارند تا طراحی سایت خود را بصورت چند زبانه انجام دهند.برای طراحی وب سایت چند زبانه لازم است نکات زیادی را در نظر گرفت و روش های انجام این کار نیز بسته به نیاز صاحبان وب سایت متفاوت است.بطور کلی می توان وب سایت چند زبانه را بدین صورت تعریف که وب سایتی است که محتوای آن به چند زبان مختلف قابل خواندن و نمایش داده شدن است.
سوال هایی که از یک شرکت طراحی سایت باید بپرسید.
برای این منظور اگر زبان دوم مورد نظر از نظر نوشتاری همانند فارسی راست به چپ باشد مثل زبان عربی، مشکل زیادی وجود نخواهد داشت اما اگر زبان دوم یکی از زبان های لاتین باشد که بصورت چپ به راست نوشته می شود آن موقع احتمالا معقول ترین راه این است که لایه های ظاهری وب سایت چند زبانه به دو صورت طراحی شوند ، راست چین و چپ چین. اصولا به عناصر راست چین که از راست به چپ هستند Right to left یا اختصارا RTL گفته میشود و به چپ چین ها همLEFT TO RIGHT یا LTR
نکات طراحی سایت چند زبانه
برای طراحی یک وب سایت که به چند زبان مختلف قابل استفاده باشد ، نکاتی وجود دارد که شاید در درجه اول چندان مهم به نظر نرسد اما براساس مطالعات و تجربه چندین ساله همین نکات بظاهر ساده تاثیر زیادی در جذب مخاطب و کاربری وب سایت خواهند داشت.طراحی سایت در اصفهان
شروع به ترجمه کنید
شاید این مورد ارتباطی با مبحث طراحی سایت نداشته باشد اما لازم است نکاتی در مورد آن گفته شود.در درجه اول باید بدانید استفاده از مترجم های آنلاین که میتوانند به سرعت کل متن های وب سایت را ترجمه کنند کار را تا ممکن است تا حدود زیادی راحت کنند اما از دقت کمی برخوردارند. بنابراین اگر قصد طراحی سایت چند زبانه بصورت حرفه ای را دارید قبل از شروع کار لازم است تمام محتوایی که قصد دارید به زبان های دیگر نمایش داده شود را توسط مترجمان حرفه ای ترجمه و آماده کنید
اجازه دهید کاربر خودش زبان را انتخاب کند
در بسیاری از وب سایت های چند زبانه ، حتی وب سایت های بزرگ این مورد مشاهده می شود که با استفاده از ، محل فعلی شخصی که وارد سایت شده تعیین شده و براساس آن زبان بصورت خودکار انتخاب می شود.برای مثال شخصی که در آلمان زندگی می کند وقتی وارد سایت گوگل می شود بصورت خودکار زبان تنظیمات گوگل به آلمانی تغییر می کند برای بسیاری این اتفاق خوشایندی نیست زیرا ممکن است شخصی فارسی زبان باشد اما به یک کشور اروپایی سفر کرد و از آنجا وارد وب سایت شما شده باشد.
بنابراین در بیشتر مواقع بهتر این است که انتخاب زبان را به عهده کاربر بگذارید; اما اگر می خواهید به محض ورود کاربر به وب سایت زبان نیز بر اساس شخص تغییر کند حتما طراحی سایت را به گونه ای انجام دهید که کاربر بسادگی بتواند گزینه تغییر زبان را مشاهده کند
راحتی در انتخاب زبان
هنگام طراحی وب سایت چند زبانه باید به این نکته توجه شود که انتخاب زبان از سوی کاربران بسادگی انجام گیرد.قرار دادن انتخاب زبان در و بخش پایینی سایت یا در یکی از زیر منوها که در دیدرس کامل نیست در بسیاری از مواقع کار اشتباهی است. انتخاب زبان بهتر است یکی از اولین عناصری باشد که کاربر پس از وارد شدن به سایت با آن مواجه می شودطراحی منوی سایت دو زبانه.
چند زبانه بودن را در همه جنبه های ارتباطی رعایت کنید
این مورد نیز به نظر ساده می رسد اما در اغلب مواقع در طراحی سایت چند زبانه نادیده گرفته می شود.برای مثال زمانی که کاربری در یک وب سایت ثبت نام میکند معمولا از طرف وب سایت یک ایمیل تاییدیه یا تشکر برای کاربر ارسال می شود.در طراحی سایت های چند زبانه لازم است این ایمیل های تاییدیه به همان زبانی که شخص انتخاب کرده ارسال گردد.
مقالات پیشنهادی :
ویژگی های مهم طراحی سایت با دات نت کدامند؟
طراحی سایت و مراحل مختلف آن
نحوه نمایش گزینه تغییر زبان
یک وب سایت چند زبانه بدون گزینه ای برای تغییر زبان عملا فرقی با یک وب سایت معمولی یک زبانه ندارد.معمولا هنگام طراحی وب سایت چند زبانه این گزینه را گوشه بالا سمت راست یا چپ صفحه قرار می دهند ( برای زبان های مانند فارسی ، گوشه بالا سمت راست مناسب تر است).همچنین ممکن است محل انتخاب زبان در بخش پایینی سایت اینکه گزینه تغییر زبان وب سایت را در کجا قرار دهید بستگی به نوع وب سایت و مخاطبان شما دارد اما نکته مهم در اینجا این است که این قسمت بگونه ای طراحی شود که براحتی قابل دیدن و در دسترس باشد.
برای انتخاب زبان می توان از عکس پرچم کشورها نیز استفاده کرد هرچند در بسیاری مواقع به دلایل زیر بهتر است از این روش در طراحی وب سایت های چند زبانه استفاده نشود
- پرچم در حقیقت نماد کشور ها است و نه زبان
- یک کشور ممکن است بیش از یک زبان رسمی داشته باشد
- یک زبان ممکن است زبان رسمی چندین کشور محسوب شود
- کاربران ممکن است گاهی نتوانند بدرستی پرچم ها را تشخیص دهند
یکی از راه های مناسب برای سایت هایی که از زبان های زیادی پشتیبانی می کنند ، چیدن لیست زبان ها به ترتیب الفبا است.همچنین بهتر است نام هر زبان ، به همان زبان نوشته شود برای مثال بهتر است از " فارسی" بجای استفاده شود یا بجای که در زبان آلمانی به معنی "آلمانی" است استفاده گردد.
ریداریکت کردن
در بسیاری از وب سایت ها کاربران اگر در صفحات داخلی باشند، پس از تغییر زبان بصورت خودکار به صفحه اصلی منتقل می شوند که این موضوع می تواند باعث سردگرمی آنان جهت پیدا کردن مجدد صفحه قبلی شود.سعی کنید طراحی سایت چند زبانه را به گونه ای انجام دهید که کاربر در هر صفحه ای از وب سایت ، پس از تغییر زبان در همان صفحه باقی بماند.
راست چین و چپ چین
زبان فارسی برخلاف زبان های لاتین مانند انگلیسی ، از راست به چپ نوشته می شود به همین دلیل زمانی که زبان دوم سایت یکی از زبان های لاتین باشد که بصورت چپ چین هستند نیاز است که کل قالب برای زبان دوم بصورت قرینه درآید.طراحی بصورت قرینه به این معنی است که تمام اجزای ظاهری سایت کاملا بصورت چپ چین در بیایند مانند متن ها ، عکس ها ، نوار منو ، دکمه ها ، منوهای کشویی ، نوارهای کناری و....
محتوای تکراری
محتوای تکراری یکی از مشکلاتی است که در طراحی سایت های چند زبانه که تفکیک جغرافیایی نیز در آن لحاظ شده بوجود می آید. به این معنی که محتوای انگلیسی که برای مشتریانی در کشورهای آمریکا ، انگلیس و استرالیا که زبان رسمی شان انگلیسی است بصورت جدا در وب سایت قرار گرفته ، کاملا یا تا حد زیادی همسان است.
طراحی سایت با ورد پرس
این مسئله موتورهای جستجو را دچار سردرگمی می نماید که بر سئو سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت برای این منظور می توان با استفاده از عناصر ساده ای در برای موتورهای جستجو مشخص کرد محتوای این صفحه ها یکسان و مرتبط با یکدیگر است کد زیر به موتورهای جستجوی میگوید هدف مشتریان انگلیسی زبان ساکن انگلستان است و همچنین مشخص می کند که دو نوع دیگر از همین محتوا و بصورت تقریبا یکسان ، در سایت وجود دارد که یکی برای مشتریان ایالات متحده دیگری برای مشتریان استرالیا طراحی و تولید شده.
تاریخ ها
گاهی لازم است نحوه نمایش تاریخ در وب سایت تغییر یابد. برای مثال فُرمت تاریخ شمسی که برای ایرانیان استفاده می شود با فرمت تاریخ های میلادی متفاوت است
متن کدهای امنیتی
کدهایی که جهت افزایش امنیت وب سایت برای پر کردن فُرم یا وارد شدن به وب سایت استفاده می شود را همه می شناسیم این عناصر امنیتی وب سایت که به مشهورند ممکن است شامل حروف و اعداد در زبانی خاص شود.مثلا شخص انگلیسی زبانی که وارد وب سایت می شود احتمالا برای پر کردن یک که به زبان فارسی یا روسی است دچار مشکل خواهد شد و لازم است.
برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
طراحی سایت اصفهان
طراحی سایت چند زبانه اصفهان
طراحی سایت در اصفهان
نظر دهید
ایمیل شما منتشر نخواهد شد *