عصاره لینک یا Link juice در سئو به ارزش یا سهمی گفته میشود که از طریق هایپرلینکها از یک سایت یا صفحه به سایت یا صفحهای دیگر منتقل میشوند. موتورهای جستوجو عصاره لینکها را مورد برسی قرار میدهد و آن مقدار Link Juice که از سایت مبدأ به سایت شما فرستاده میشود را بهعنوان یک رأی و نمره مثبت برای سایت شما در نظر میگیرند؛
چون این موضوع به آنها نشان میدهد که صفحات شما ارزشمند هستند و ارزش ترویج را دارند. امکان دارد شما هم درحالی که به دنبال جمع آوری اطلاعات درباره ی سئو هستید؛ در بخش لینک ها به اصطلاح لینک جویس یا همان Link Juice برخورده باشید. لینک جویس دارای اهمیت زیادی در مبحث لینک ها میباشد.
لینک جویس ( Link juice ) تاثیر آن بر سئو سایت
لینک جویس Link Juice یک اصطلاح محاوره ای میباشد که به قدرتی اطلاق می شود که یک صفحه وب را از طریق بک لینکهای خود منتقل می کند. در این مقاله به شما آموزش داده میشود که چطور با لینک جویس استفاده حداکثری از انتقال قدرت بک لینک های سایت انجام دهید و چگونه می تواند بر سئو وب سایت شما تأثیر بسیار زیادی بگذارد.
لینک جویس Link Juice مهمترین عامل تاثیر گذار بر روی سئوی سایت شما است.برای درک ماهیت لینک جویس، باید واضح باشد که یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی در گوگل، قدرتی است که موتور جستجو به هر صفحه اعطا می کند.لینک جویسLink Juice قسمت بهینه سازی “Page Rank” را نشان می دهد که هر بک لینک به صفحه مقصد ارسال می کند. به این معنا که: اگر یک پست وبلاگ با بک لینکهایی به صفحات مختلف وب داشته باشید، این سایت ها بخشی از موقعیت بالقوه شما را به دست خواهند آورد.
تاثیر لینک جویس در سئو
قبل از دانستن تاثیر لینک جویس در سئو باید با دو واژه Link Profile و Trust Rank آشنا شویم. برای هر یک از واژه ها تعریفی کوتاه ارائه داده شده است:
TrustRank (رتبه اعتماد):
تراسترنک یک روش تجزیه و تحلیل لینک است. این روش در تجزیه و تحلیل لینک کاربرد دارد و برای جدا سازی لینکهای پر ارزش از لینکهای بیربط و کم ارزش استفاده میشود.
Link Profile (پروفایل بکلینکها):
صفحهای است که اکثر ابزارهای آنلاین سئو ارائه میدهند و مشخصات کامل بکلینکهای دریافتی وبسایت در آن نشان داده میشود.پروفایل لینک و تراسترنک از مهمترین عوامل مربوط به لینک جویس هستند. زیرا میزان ارزش دریافتی از یک بکلینک را مشخص میکنند.
هر چه Trust Rank سایتهای لینک دهنده قویتری باشند، ارزش بیشتری از آنها به سایتهای لینک گیرنده منتقل میشود.ما trustrank وبسایتها را نمیدانیم. تراسترنک هر وبسایت، یک مقدار مشخص برای موتورهای جستجو است. البته ابزارهایی مانند مازتراست، با الگوریتمهای خودشان یک معیار به عنوان تراسترنک ارائه میکنند که همانطور که عرض شد، ربطی به گوگل ندارد. البته تجربه ثابت کرده است که این معیار تا حدی مطابق با معیار موتورهای جستجو مانند گوگل است.
کیفیت و ارزش لینک جویس
هر دو نوع لینک داخلی و خارجی دارای لینک جویس هستند. اما مهم است بدانیم ارزش قابل انتقال هر لینک چطور بالا یا پایین میرود. در ادامه به تعدادی از عوامل پرداختهایم. در کمپینهای لینکسازی خود دقت نمایید که تا حد امکان این نکات رعایت شده باشند.
مرتبط بودن لینک:
اگر از مقالهای در مورد روش پخت کلوچه به صفحهای درباره تعمیر اتومبیل لینک دهید، این لینک خیلی مرتبط نیست و گوگل متوجه میشود. لینکهایی که از صفحات غیر مرتبط داده شوند، ممکن است اعتبار و ارزش زیادی نداشته باشند.
اعتبار صفحه لینکدهنده:
دریافت لینک از سایتهای معتبر و با سابقه، ارزش بیشتری را نسبت به سایتهای جدید و تازهتاسیس منتقل میکنند.
فالوو بودن لینک:
لینکهای نوفالوو به رباتهای گوگل میگویند، صفحه مقصد را کرال نکنند، و ارزش بسیار بسیار کمی را به صفحه مقصد منتقل میکنند.
قابل خزش بودن لینک:
اگر با استفاده از فایل robots.txt یا کدهای متاروبوت، صفحه برای خزندههای گوگل مسدود شده باشد، لینکهای موجود در صفحه ارزشی را منتقل نمیکنند.
محل قرارگیری لینک در صفحه:
به لینکهایی که در پایین صفحه یا نوار کناری (سایدبار) قرار دارند به اندازه لینکهای موجود در متن محتوای صفحه یا منوی بالای صفحه اعتبار داده نمیشود. در معماری سایت، به نحوه قرارگیری لینکها باید توجه شده باشد تا معماری سایت به گوگل کمک کند درک کند، چه محتوایی برای بازدیدکنندگان بیشتر مفید است. در بکلینکهای دریافتی هم باید توجه کنیم بکلینک از کجای صفحه داده میشود.
تعداد لینکهای موجود در صفحه:
اگر لینک شما در میان بسیاری از لینکهای دیگر گم شود، بعید به نظر میرسد که کاربر آن را پیدا کرده و کلیک کند. گوگل نیز چنین نگاهی دارد. البته تعداد دقیقی از تعداد مطلوب لینک در صفحه وجود ندارد و با توجه به محتوای صفحه متغیر است.
شرایط کد وضعیت صفحه مقصد:
این مورد مربوط به صفحه لینکگیرنده است. صفحاتی که کد وضعیت ۲۰۰ (صفحه موجود است) یا ۳۰۱ (انتقال اتوماتیک صفحه) را به مرورگر برمیگردانند، یعنی وجود دارند یا به آدرس دیگری انتقال پیدا کردهاند، ارزش دریافتی از طریق لینک جویس را حفظ میکنند.
لینک جویس چگونه عمل میکند؟
برای درک بهتر عملکرد لینک جویس، با یک مثال ساده شروع میکنیم. ۲ صفحه از صفحات سایت خود را در نظر بگیرید. صفحه اول با کلمه کلیدی ساعت مچی زنانه و صفحه دوم با کلمه کلیدی ساعت مچی مردانه، هر دو از لحاظ اعتبار صفحه در یک رده قرار دارند.
حالا تصور کنید که صفحه مربوط به ساعت مچی زنانه یک بکلینک دارد و صفحه ساعت مچی مردانه دارای هیچ بکلینکی نیست. اتفاقی که در این حالت میافتد این است که عصاره یا ارزش دریافت شده صفحه ساعت مچی زنانه نسبت به صفحه دیگر بیشتر است؛ پس جایگاه بهتری هم در نتایج گوگل به دست میآورد.
دلیل برتری جایگاه صفحه ساعت مچی زنانه نسبت به صفحه دیگر این است که از یک سایت معتبر لینک جویس گرفته و از اینرو دارای ارزش بیشتری خواهد بود.در مثال بالا، ما نحوه عملکرد لینک جویس را در لینکدهی داخلی توضیح دادیم. درمورد لینکدهی خارجی نیز عملکرد لینک جویس مشابه لینکدهی داخلی است.
یعنی اگر دو سایت دارای اعتبار یکسان را در نظر بگیریم که سایت اول از ۵ سایت معتبر بکلینک دریافت کرده؛ اما سایت دوم هنوز هیچ بکلینکی ندارد. سایت اول رتبه بهتری در گوگل خواهد داشت. زیرا تعداد بکلینکهای دریافتی سایت اول زیادتر از سایت دوم است درنتیجه لینک جویس بیشتری نیز دریافت کرده است.
و در آخر...
لینک جویس درواقع همان قدرت و اعتباری است که از یک صفحه به صفحه دیگر به کمک بک لینک منتقل میشود. هرچقدر صفحه ی لینک دهنده قوی تر و با اعتبار بیشتر باشد، صفحه دریافت کننده بک لینک قدرت بیشتری میگیرد و تاثیر مثبتی در جایگاه آن خواهد داشت.
درک نحوه عملکرد Link Juice در بهینه سازی سئو برای استفاده حداکثری از انتقال قدرت از صفحات مرتبط به سایرین با روابط عمومی کمتر کلیدی است.اگرچه این یک مفهوم ساده است، اما به دلیل عدم وجود اطلاعات دقیق در مورد انتقال قدرت بین لینک ها، اشتباهات هنگام کار با پروفایل های بک لینک بسیار رایج است.
لینک جویس ( Link juice ) تاثیرآن بر سئو سایت
برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات اصفهان وب مراجعه نمایید.
نظر دهید
ایمیل شما منتشر نخواهد شد *