گراف دانش یک مدل از حوزه دانش است که توسط متخصصان موضوعی با کمک الگوریتمهای یادگیری ماشین هوشمند ایجاد شده است.این یک ساختار و رابط مشترک برای همه دادههای شما فراهم میکند و ایجاد روابط چندجانبه هوشمند در سراسر پایگاه داده شما را امکانپذیر میکند.گراف دانش به عنوان یک لایه داده مجازی اضافی ساخته شده است، در بالای پایگاه داده یا مجموعه دادههای موجود شما قرار دارد تا همه دادههای شما را در مقیاس پیوند دهد، اعم از ساختار یافته یا بدون ساختار.
Google Knowledge Graph | گراف دانش
گراف دانش گوگل یک ابزار نوآورانه است که به کاربران این امکان را میدهد تا اطلاعاتی درباره شغل، کسب و کار و اطلاعات تماس فردی را بدون وارد شدن به وبسایت بیابند. در ادامه درباره جزئیات این ویژگی گوگل و نحوه عملکرد الگوریتم های آن صحبت خواهیم کرد،
اگر به عنوان یک کسب و کار آنلاین به دنبال ارتقای اعتبار برند و بهبود تجربه کاربران از طریق جستجو در گوگل هستید؛ الگوریتم های Knowledge Graph گوگل این امکان را برای شما فراهم میکنند.گراف دانش در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل ارائه شد و هم اکنون نمونه هایی از آن در نتایج جستجو اشخاص و برند های معتبر وب فارسی هم دیده میشود،
درواقع رسالت طراحی این ابزار در صفحه نتایج جستجو این هست که گوگل را به محقق شدن هدف اصلیِ خود که سازماندهی اطلاعات جهانی و در دسترس قراردادن آن به کاربران است، یاری کند.به بیان ساده تر دانش گراف گوگل ابزاری است که تمام اطلاعات مربوط به افراد سرشناس، مکانهای دیدنی و برندهای بزرگ دنیا را درقالب پاسخ هایی کامل (نه صرفا لینک وبسایت ها) به کاربران نشان میدهد.
گراف دانش به کاربر کمک میکند تا اطلاعات مورد نیاز خود را در سریع ترین زمان ممکن بدون اینکه نیاز به کلیک و ورود به سایتی باشد، پیدا کند.گوگل Knowledge Graph به شما به عنوان یک کاربر این امکان را میدهد که هنگام جستجو و پیدا کردن اطلاعات درباره مکان های دیدنی، افراد مشهور، شهرها، تیم های ورزشی، ساختمان ها و بناهای مهم، فیلم ها، آثار هنری و موارد دیگر فوراً اطلاعات مد نظر خود را بیابید و درواقع گوگل با پیاده سازی نمودار دانش در حال توسعه فناوری هوش مصنوعی در کار خود و ارتباط برقرار کردن بین موجودات و چیزهای واقعی به شکلی کاملا انسان گونه میباشد.
مزایای گراف دانش گوگل یا Knowledge Graph
به طور کلی گراف دانش گوگل هم برای کاربران و هم برای وبمسترها مفید است. از یک سو به کاربران کمک میکند نتایج مرتبطتری با موضوع جستجوی خود پیدا کنند و از سوی دیگر به وبمسترها کمک میکند ترافیک بیشتری دریافت کنند. در ادامه مهمترین مزایای گراف دانش را بررسی میکنیم:
گوگل منظور کاربران را بهتر درک میکند
لینکها راه خوبی برای تشخیص کیفیت یک صفحه هستند، اما نمیتوانند ارتباط موضوعی آن را به خوبی نشان دهند. تا زمانی که عبارت جستجو شبیه به زبان محتوای صفحه باشد، گوگل میتواند با استفاده از سیگنالهای کیفی مثل لینکها، نتایج مرتبط را از ایندکس خود استخراج کند. اما موضوع همیشه به همین سادگی نیست، چراکه کاربران مختلف موضوع جستجوی خود را با ادبیات مختلفی بیان میکنند. اینجاست که گراف دانش وارد میشود و به گوگل کمک میکند از تطبیق دقیق عبارت جستجو عبور کند و مرتبطترین نتایج را پیدا کند.
گوگل نتایج جستجوی صوتی را بهتر تطبیق میدهد
امروزه دستیار صوتی گوگل جایگاه ویژهای دارد؛ نزدیک به 70 درصد درخواستها از گوگل به زبان طبیعی و نه نوشتاری بیان میشود. در چنین شرایطی منطقی است که گوگل بیشترین اهمیت را برای جستجوهای صوتی قائل باشد. گراف دانش به گوگل کمک میکند موضوعات و ویژگیهای حول عبارت جستجو را به زبان طبیعی تشخیص دهد. برای درک مسئله تصور کنید زبان نوشتاری با زبان گفتار چقدر تفاوت دارد و در جستجوی صوتی، گوگل باید بتواند این تفاوتها را تشخیص دهد.
برند شما بیشتر مطرح میشود
همانطور که گفتیم در برخی موارد گوگل نتایج گراف دانش خود را در کنار نتایج جستجو نمایش میدهد. برای مثال وقتی نام یک برند را جستجو کنید کلیه اطلاعات مرتبط با آن برند را به شما نشان میدهد؛ مواردی از قبیل آدرس و راههای تماس به همراه پروفایل شبکههای اجتماعی مختلف در این قسمت نمایش داده میشوند. درواقع این بدین معنا است که اگر بتوانید برند خود را وارد گراف دانش گوگل کنید، برند شما به شدت مطرح شده و اطلاعات کاملی در مورد آن نمایش داده میشود. در این شرایط اعتبار برند شما هم افزایش یافته و معمولاً کاربران بیشتری به آن اعتماد میکنند.
چگونه برای کسبوکار خود نالج گراف یا گراف دانش بسازیم؟
تقریبا مشخص است که مزایای نالج گراف برای هر کسبوکاری بیشتر از معایب آن است و هر برندی که از این ویژگی استفاده کند، میتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند؛ اما چگونه میتوان آن را پیادهسازی کرد؟
سایت خود را از لحاظ محتوایی غنی کنید
در گام نخست و قبل از اینکه بخواهید به سراغ استفاده از نالج گراف گوگل بروید، بهتر است سایت خود را از نظر محتوایی کامل کنید. رسیدن به یک روتین محتوایی، داشتن سبک و لحن مشخص برای نوشتن هر محتوا، استراتژی محتوا و… از جمله اقداماتی است که باعث میشود کاربر بعد از خواندن مطلب شما به پاسخ سوالات خود برسد و اطلاعات لازم را کسب کند. اگر کسبوکار شما در نقطهای نیست که بتواند با هر محتوا به نیاز کاربران پاسخ دهد، هنوز برای نالج گراف گوگل آماده نیستید.
از اسکیما استفاده کنید
سایت «schema.org» مدلهای متنوعی از استراکچر دیتا را به صورت رسمی در اختیار شما قرار میدهد. مثلا اگر میخواهید از نالج گراف برای نمایش نام برندتان استفاده کنید، میتوانید اسکیمای «Local Business» را داشته باشید یا اگر برای اسم شخص میخواهید در نالج گراف قرار بگیرید، اسکیمای «Person» میتواند راهگشا باشد.
در Google My Business ثبتنام کنید
اگر شرکت یا فروشگاه فیزیکی داشته باشید، ثبتنام در این برنامه میتواند به شما کمک کند که راحتتر آدرس و مشخصات خود را ثبت کنید و تاییدیه گوگل را سادهتر به دست آورید. بعد از اینکه نام و مشخصاتی که در این برنامه ثبت کردهاید از نظر گوگل مورد تایید باشد، در صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشود.
در ویکیپدیا صفحه مرتبط با کسبوکار خود را ایجاد کنید
یک صفحه درمورد کسبوکار خود ایجادکرده و اطلاعات مربوط به آن را وارد کنید. این صفحه به رباتهای گوگل نشان میدهد که شما از ارزش و اعتبار حداقلی برخوردار هستید و امکان حضور در صفحه نتایج جستجو با شکل دیگر را برای شما درنظر میگیرد. درکنار این مورد، حضور اطلاعات شما در ویکیپدیا میتواند به افزایش آگاهی از برند شما کمک میکند.
فعالیت خود را به صورت مستمر ادامه دهید
از خود سوال بپرسید که آیا گوگل به کسبوکاری که فعالیت مداوم ندارد و بهصورت تکه تکه محتوا تولید میکند، میتواند اعتماد کند و آن را در نتایج جستجو به شکل دیگری نشان دهد؟ این نکته از 4 نکته قبلی بسیار مهمتر است؛ چراکه اگر فعالیت مداومی وجود نداشته باشد، نکات فوق هیچ تاثیری نخواهد داشت. پس در هر زمان و هر شرایطی به فعالیت خود ادامه دهید. مطمئن باشید که این فعالیت مستمر از نگاه گوگل دور نمیماند و جایگاه شما را محفوظ نگه میدارد.
و در آخر...
همچنین متخصصان سئو باید درک کنند که چگونه میتوانند موضوعات موجود در گراف را تحت تأثیر قرار دهند تا تغییرات معنادار در درک محتوای گوگل را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین می توان گفت که ما دائماً با گرافهای دانش روزانه در تعامل هستیم.با این حال، گرافهای دانش و پایگاه دادههای گراف اصلی هنوز برای بسیاری رمز و راز هستند و به دلیل ورود بدون درز به زندگی ما، بسیاری از ما حتی از میزان وابستگی خود به فناوری، یا بدتر از آن، انتظارات خود آگاه نیستیم.
Google Knowledge Graph | گراف دانش
برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات اصفهان وب مراجعه نمایید.
نظر دهید
ایمیل شما منتشر نخواهد شد *